donderdag 12 april 2012

Geen nieuws volgen verrijkt je leven!

Om verschillende redenen volg ik geen wereldnieuws, ook geen lokaal nieuws trouwens. Ik kan het iedereen aanraden! Geen nieuws kijken, luisteren of lezen verrijkt je leven enorm!

* Je hebt ineens tijd over voor andere dingen omdat je in die tijd die je er aan zou spenderen nu ook andere dingen kunt doen, maar ook omdat je geen tijd hoeft te besteden aan over het nieuws nadenken en praten over het nieuws met anderen. 

* Je houdt je hoofd vrij van negativiteit! Tenzij dat je elke dag naar het 8-uur goed nieuws kijkt? Daarbij komt dat je wederom niet aan het nieuws hoeft te denken en er over hoeft te praten en ook dan houdt je je hoofd vrij van negativiteit. 

* Je leert voor jezelf denken en raakt niet gedesillusioneerd door de media. Uiteraard wordt alles wat aan onze zieltjes wordt blootgesteld enorm gefilterd en bovendien is het maar de vraag welke verhalen waar zijn, en welke sprookjes. 

En nee, ik mis niks! Als ik op facebook kijk, zie ik toch wel dat het landkampioensfeest waarschijnlijk niet in Eindhoven gaat plaatsvinden (stel dat voetbal me zou interesseren..) Als ik in de rij sta bij de AH voor de kassa hoor ik toch wel dat Micheal Jackson dood is. Whitney Houston ook toch?

Ik kan eigenlijk geen reden bedenken om wel het nieuws te kijken.

17 opmerkingen:

  1. hoi,
    ik kijk ook geen nieuws,
    daarbij heb ik sterk het gevoel dat wat je voorgeschoteld krijgt niet of nauwelijks de waarheid is.
    als ik iets hoor op de radio waar ik meer over wil weten kan ik het altijd op internet opzoeken.
    volgens mij mis ik niets.
    groet lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raar maar waar, weer een artikel dat me raakt.
    Verslaafd aan t 8u journaal stel ik me steeds vaker de vraag; had ik dit willen zien?
    Ik word alleen maar boos en wil het liefst Assad de keel doorsnijden. Goed ding om over na te denken wat hier boven staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, ik ben benieuwd wat het voor een nieuwe gewoonte (of eigenlijk afleren van...) bij je losmaakt ;-)

      Verwijderen
    2. oh en dat je mensen de keel wilt afsnijden naar aanleiding van... zegt al genoeg toch? Wat doet het zogenaamde wereldnieuws nu eigenlijk met onze hersentjes? Het leert ons oordelen over goed en slecht en over andere mensen. Niet zo best, ook al hebben we het over assad (wie t is... geen idee... en boeiend ook. Want of ik het nu wel of niet mee krijg, t gebeurd toch. kan ik t beter links laten liggen....)

      Verwijderen
  3. Helemaal mee eens! Het is veel relaxter. Wereldvreemd? Kan maar de meeste mensen weten niet eens waarom ze leven maar weten wel precies wat er 19 minuten geleden in het winkelcentrum van Sjangjang gebeurde omdat daar iemand met een bijl in zijn kop heeft gehakt.

    Ik kijk al 2,5 geen nieuws op tv meer en sinds een maandje of vier, vijf ben ik ook gestopt met nieuws op internet lezen. Al dat gezever over Wilders, de huizenmarkt, de economie... schiet je niets mee op hoor.

    Lees wel een paar blogs, van links tot rechts.

    Ik moet altijd wel lachen als mensen zeggen dat iets zo is, omdat het op het journaal was. Waarom zou onze staatsomroep geen feiten verdraaien? Je merkt het als het over iets gaat waar je iets van weet wat een ongelofelijke peop ze praten.

    Ja, het is wel relaxed zo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de meest gemaakt grap bij mij is
      "je weet toch dat micheal jackson dood is, he Irene ;-)"

      Wereldvreemd?
      Ik denk dat ik meer van de wereld en alle ellende heb gezien dat de gemiddelde persoon die durft te beweren dat ik door het nieuws niet te volgen wereldvreemd ben... ;-)

      Verwijderen
  4. Idd, geen nieuws volgen leeft een stuk relaxter, 100 jaar geleden was er geeneens nieuws (jawel het was er wel maar sijpelde veul trager door)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werk bij een krant, maar zelfs die kan ik goed negeren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook 100 jaar geleden was er genoeg nieuws en ook toen lazen de mensen al kranten. Tuurlijk word je niet altijd/meestal niet vrolijk van het journaal of de krant. Maar het negeren is wel ´n ander uiterste. Vroeger, als mijn dochter iets liet vallen ofzo, deed ze de handen voor haar ogen en ging ervan uit dat ik het dan ook niet zag.
    Het meisje was toen 2.....................
    Groet, Janthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar door dit bovenstaande te spuien, doe je eigenlijk niets anders... :-)

    Dus...ook in je woorden naar anderen toe kun je positiever zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik het goed begrijp blijf je dus wel op de hoogte van het nieuws, maar via andere media.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik onderneem zelf geen actie om aan informatie te komen die het `nieuws´, in de maatschappelijke zin van het woord, verschaft, te komen. Het nieuws dat mij wel bereikt, bereikt mij doordat ik er blijkbaar voor open stond, maar daar ben ik me dan niet bewust van.
      Ik probeer me af te sluiten van negativiteit, in welke vorm dan ook. Het niet volgen van het nieuws - via welk medium dan ook- draagt hier enorm aan bij!
      Soms hoor je dingen die je niet perse had hoeven horen, maar vervolgens kies ik ervoor om er niets mee te doen, dan er alleen maar bewust er van te zijn met zo min mogelijk oordeel.

      Verwijderen
    2. dus om iets korter antwoord te geven.
      Ik blijf op de hoogte van alleen hetgeen dat blijkbaar belangrijk is om te weten, doordat ik het oppik van mensen. Dus ja, ik blijf op de hoogte, maar veel simplistischer.

      Verwijderen
  9. hahaha... excuses aanvaard ;-)
    Maareh... vooral voor jezelf doen hoor. Niet voor mij!! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij kijken ook geen nieuws, hebben geen kabel of digitale tv zelfs. HHet nieuws sijpelt soms door via de radio en de krantenkoppen bekijk ik soms online als ik er de behoefte toe voel. Maar het meeste hoor je wel via via. Al is het wat minder sinds ik thuisblijfmama ben. Ach, wat elders gebeurt maakt geen verschil voor mijn leven. En zelf probeer ik zo lief mogelijk voor mijn gezin en moeder natuur te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In het Radio 1 programma Dit is de Nacht willen wij graag aandacht besteden aan de angst die er nu heerst in de wereld vanwege al het nieuws. Nu ben ik in dat kader op zoek naar iemand die hiermee omgaat door het nieuws niet meer te volgen. Ik las in uw blog dat u het nieuws al enige tijd niet meer volgt. Als dit nog steeds zo is zou ik u graag willen uitnodigen voor een live interview in Dit is de Nacht in de studio in Hilversum. Het gaat om een interview in de nacht maandag 23 op dinsdag 24 november. Het interview is van 03.00 tot 05.00. Ik hoor graag of u interesse. Wellicht kunnen we even telefonisch contact hebben om erover te praten? Je kunt mij bereiken via luiza.nijman@eo.nl

    Met vriendelijke groet,

    Luiza Nijman
    Radio 1/Dit is de Nacht

    BeantwoordenVerwijderen