woensdag 12 september 2012

Minimalisten UNITED!

Heerlijk gevoel! Als je huis steeds leger wordt en -leuke bijkomstigheid- je portemonnee steeds voller. Vandaag verkocht ik een eettafel, een boeddha borstbeeld, een rok, grote stempels (hobby), strijkijzer, strijkplank! Ik heb afgelopen zondag mijn huis weer rond gefotografeerd en spulletjes op MP gezet. Even commercieel doen; een link naar mijn advertenties!

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ook een aantal dingen nodig heb voor mijn reis. Dat zijn: een mini laptop, een paar stevige wandelschoenen en een broek, zo'n hippe afrits, met van die zakken aan de zijkant -ja, ik moet er aan gaan geloven. En eigenlijk was ik van plan, zoals eerder bericht, om licht te gaan reizen. Ik wilde een backpack kopen die precies binnen de restricties van de handbagage valt: max 10 kg, 55 cm x 40 cm x 20 cm. Op zich is dit best te doen, als je op let dat je alle onzinnigheden thuis laat. 


Afgelopen zondag was ik de zolder aan het opruimen. Mijn haren gingen overeind staan van mijn eigen troep die ik in de loop der jaren verzameld heb. Allemaal goede spullen: niet kapot, soms zelfs ongebruikt. En ook een hoop waarvan ik me afvroeg waarom ik het uberhaupt bewaard heb. Waarschijnlijk te lui geweest om op te ruimen. Maar wat me vooral stoorde -alweer- was het feit dat we met z'n allen in de maatschappij zoveel spullen hebben, waar niets mee wordt gedaan en die wel bruikbaar zijn. In plaats van het te ruilen, kopen we nieuw. En daarmee spreken we weer de consumptiemarkt aan, terwijl de tweedehandsmarkt verzadigd is!

Met deze gedacht heb ik besloten om alles wat ik nodig heb tweedehands te kopen. Ik heb inmiddels al hele mooie Timberland wandelschoenen binnen voor € 30,-, mijn nieuwe laptop wordt deze weke verstuurd voor € 130,- en ik ben aan het onderhandelen voor een nieuwe broek die komt op ongeveer € 12,50. Mijn backpack? Ik denk dat ik mijn oude, veel te grote backpack nog even afdraag tot ie tot de naad versleten is. Tenzij ik straks ga meten en wegen en blijkt dat mijn bagage echt in de buurt gaat komen van de 10 kg, dan vertrouw ik er op dat ik op de tweedehandsmarkt een backpack ga vinden die aan mijn eisen voldoet. 


 
Zij schreef vandaag ook over het opruimen van overbodige spullen. 
Ikzelf schreef er ook al eerder over het weglaten van overbodige prikkels in je leven, kortweg minimaliseren (voor mij althans)

Ik hoop echt dat meer mensen het aandurven om alle overbodigheden in hun leven weg te gaan strepen, om er vervolgens achter te komen dat het ze gelukkig maakt. Ik zou het van de daken willen schreeuwen: als je een leven zonder zorgen wil, ongecompliceerd (=niet saai) dan zul je ervoor moeten zorgen dat je omgeving ook eenvoudig en ongecompliceerd is. Bewust. Zo werkt het universum. Vervang wat je niet meer dient door niets, of door iets dat je wel dient en blijf niet hangen in de vicieuze cirkel.

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat je al veel spullen kwijt bent en de rest tweedehands kunt kopen. Dat geeft voldoening!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja goed! Vind je hemajurkje wel heel mooi. Hmmm.. ;)
    Succes met alles verkopen. Heerlijk als je straks alles kwijt bent. Houd je nog wel een bed enzo ergens voor als je weer terugkomt of is het echt alleen de rugzak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, nou die staat er vermoedelijk nog wel even op hoor. Dus als je echt interesse hebt.. :D

      Nope geen bed. Niks op een rugzak en wat boeken en souverniers na, en wat andere persoonlijke dingen. En waarschijnlijk mijn fietsje en mijn stoel (rode luie ikea stoel) Dat gaat naar pap en mam. En een paar kledingstukken die ik niet weg doe (Indiase kleding, mooie jurk, spijkerbroek -de enige die ik heb, paar laarzen voor als ik in de winter hier ben)

      Dank dank dank...

      Verwijderen
  3. Hier nog een! Ik heb inmiddels 61 (!) ( advertenties op Marktplaats staan en iedere week gaat er gelukkig weer iets de deur uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn jullie goed bezig. Knap hoor. Ik zou het (nog) niet kunnen, ik ben toch stiekum wel erg gehecht aan mijn spulletjes.

    BeantwoordenVerwijderen