woensdag 10 oktober 2012

KALE - till the end of eternity

Vrijdag kreeg ik te horen van mijn therapeute (Mindlink) dat ik vitamine E te kort kom. Het zit in groene (blad)-groente. Ik zei dat ik nog een halve zak chlorella had staan en aangezien ik weggooien van voedingsmiddelen haat, kwamen we tot de conclusie het eerst uit de voeding te gaan halen en als dat niet werkt, kan ik het nog altijd bij slikken in de vorm van tabletjes.

Vandaag was ik boodschappen aan het doen en zag ik boerenkool liggen. Ik kon tot een half jaar geleden niets anders bedenken dan boerenkoolstampot, om het te verwerken. Een half jaar gelden maakte een goede vriend van me (je weet wie je bent...) spaghetti met boerenkool en stukjes chorizo. Was erg lekker en eens wat anders. Boerenkool heeft zo'n stoffig imago in Nederland. In tegenstelling tot andere landen, las ik net op het wereld wijde web, toen ik een mini boerenkool onderzoekje aan het doen was. Het is hipperdehip aan de andere kant van de grote plas! In New York heb je zelfs boerenkoolrestaurants en ergens anders is het tot superfood verklaard. 

Een tijdje geleden was ik begonnen met  chlorella poeder (lees hier meer over de werking). Chlorella in poedervorm is niet te pruimen. Ik heb serieus mijn best gedaan, in de yoghurt, met fruit, maar ik krijg het gewoon niet weg. Groene smoothies ook niet. Bovendien kauw ik liever op mijn eten. Ik heb toch het idee dat we anders geboren zouden zijn met een staafmixer aan onze arm, in plaats van vingers, als het de bedoeling zo zijn dat we elke dag bladgroenkorrels in vloeibare vorm naar binnen zouden moeten werken. 
Dus. Ik maak de chlorella op in een half glas lauw water dat ik met veel honing enigszins weg krijg en ik ga experimenteren met boerenkool. 

Ik ben in juni in Zwitserland geweest en mijn vriendin die ik op zocht had haar hele tuin vol boerenkool staan, is haar lievelingsgroente. Ik kon me er weinig bij voorstellen, hoewel ik overtuigd ben van de voedingswaardes van biologisch gekweekte boerenkool. Eens kijken wat we nog meer kunnen maken met boerenkool dan stamppot en spaghetti.

Gisteren heb ik gemaakt: Risotto met boerenkool, ui, shiitake, walnoten, tomaat en een beetje kaas.

Super lekker!!

Voor de geinteresseerden:
Uitje fruiten in olijfolie, risotto mee bakken, water en een bouillonblokje erbij en doorkoken tot de rijst gaar en plakkerig is.
Tomaatje snijden in blokjes en toevoegen. Zoveel boerenkool toevoegen als je lekker vind. Kaas toevoegen. Beetje peper.
In een andere pan shiitakes (ik koop ze altijd gedroogd en dat wel in ze vooraf) bakken in olijfolie op hoog vuur zodat ze knapperig worden.

Risotto op een bord, rauwe walnoten eroverheen en de gebakken shiitakes.

 

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit, die boerenkoolschotel! Ik ben nu wel aan de groene smoothies, en vind het een goede manier om een flinke portie bladvoer weg te krijgen. Ik heb lang het boek 'Groen en gezond' gehad, vol recepten op basis van groene groenten en fruit (gecombineerd met yoga en meditatie, voor wie een groene vastenweek wil houden): www.bol.com/nl/p/groen-gezond/1001004001650212

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik had de groene smooithies inderdaad op je blog gezien :-). Ik heb het eens eerder geprobeerd, maar, ik krijg het echt niet weg. Ik drink nu 2 x daags chlorella met water en honing en dat is het dan wel voor nu. Een tijdje geleden zat ik aan de rauwe cacao bonen smoothies, die waren dan wel weer lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen